Congo (1954-1964) életének túlnyomó részét Desmond Morris, a jeles angol etológus, ismeretterjesztő és – nem mellékesen – festő laboratóriumában élte le. Pályája azzal kezdődött, hogy megkaparintott egy ceruzát, és rajzolgatni kezdett. Később aztán Morris ecsetet adott a kezébe. Élete során Congo több mint 400 képet készített. Ünnepelt sztár volt. Picasso képet vásárolt tőle, Miró pedig két saját képét cserélte el Congo egy művéért. Egyik képe láttán Salvador Dali így kiáltott fel: „A csimpánz keze majdnem emberi, Jackson Pollocké teljesen állati!” A 2005-ben a londoni Mayor Gallériában rendezett poszthumusz kiállításon egyik festménye 14.000 fontért kelt el. A Sunday Times műkritikusa alkotásait az absztrakt expresszionizmus lírai fajtájába sorolta.
Congo mellett más csimpánzok is készítettek képeket: Betsy és Kokomo, a baltimore-i állatkert lakói, és Cheetah, a visszavonult filmsztár is, aki Johnny Weissmuller partnere volt a Tarzan-filmekben. Sőt, festegető gorilláról is tudunk: Sophie Congóval együtt állított ki, jóllehet nem aratott akkora elismerést.
Vajon művészet-e az, amit Congo művel?
Ha magukat a képeket nézzük, valószínűleg igen. Ha egy modern képtárban függő valamelyik alkotást kicserélnénk Congóéval, a nézők aligha rökönyödnének meg – legfeljebb ha rossz termet választanánk.
De ha a kép mögé nézünk, valószínűleg nem. Congo nem éppen olyan, mint a művészek. Nem viszonyul a festészeti hagyományhoz, ahogy a klasszikus és a modern művészek. Alkotásai nem kötődnek közösségének életéhez és szertartásaihoz, ahogy az őskori vagy a középkori művészeké. Az is kérdéses, hogy rendelkezik-e egyáltalán a művészet fogalmával.
Ha bizonytalanságunk okán inkább mások véleményére hagyatkoznánk, akkor elsőre az igenre hallanánk. Akinek a képeiből kiállítást rendeznek, akinek alkotásait olyanok vásárolják, mint Picasso, annak bizony művésznek kell lennie. Másodjára már gyanúsabbnak találnánk a dolgot. Az „A csimpánz fest” jó szalagcím, „A csimpánz papírokat ken össze” nem. A csimpánz festményeit el lehet adni, a csimpánz által összekent lapokat nem. Ami pedig Picassót, Mirót és Dalit illeti, lehet, hogy a kuriózumért rajongtak, nem a művészi értékért.
Egyszóval nem könnyű a válasz. Egyáltalán min múlik a dolog? A létrehozott tárgyon? A létrehozó szándékán? A befogadó közönségen? Hogyan lehetne a kérdést eldönteni?
bölcsbagoly 2015.05.30. 11:52:54
Szalay Miklós 2015.05.30. 13:25:19
egyvilag.hu/temak.shtml#temaid039
(A legfelső sor a kép tetején, doc, pdf. Mellette is van még ez-az az elmével, annak felépítésével, az öntudattal kapcsolatban, ami érdekes lehet.)
A másik, hogy mennyit számítanak az embereknek a dolgok "címkéi", például, hogy ki festett egy képet, Picasso, vagy éppen egy csimpánz:
egyvilag.hu/temak.shtml#temaid061
(A legfelső sor a kép tetején, "Címkék, szerepek, identitások", doc, pdf. Ebből ide a címke vonatkozik, de a szerepekről, identitásokról sem haszontalan elgondolkozni.)
élhetetlen 2015.05.30. 14:35:18
rangerdanger 2015.05.30. 14:36:22
midnight coder 2015.05.30. 15:22:39
bölcsbagoly 2015.05.30. 16:06:37
Kétlem, hogy ez egy majomra érvényes. Etológusként mondom! "A festő" egyszerüen csak élvezi a színkavalkádot, nem kell ebbe belemagyarázni semmit. Főleg művészete nem, mert ledegradáljuk a fogalmat...Képzőművésznek tartjuk akkor a fecskét, a függő cinkét, az őszapót, stb, a fészeképitési készségeik miatt? Akkor a paradicsommadarak a művészeti akadémia tagjai lehetnének. S zenész a kabóca vagy a tücsök? Szobrászok a termeszek?
bölcsbagoly 2015.05.30. 16:06:37
Kétlem, hogy ez egy majomra érvényes. Etológusként mondom! "A festő" egyszerüen csak élvezi a színkavalkádot, nem kell ebbe belemagyarázni semmit. Főleg művészete nem, mert ledegradáljuk a fogalmat...Képzőművésznek tartjuk akkor a fecskét, a függő cinkét, az őszapót, stb, a fészeképitési készségeik miatt? Akkor a paradicsommadarak a művészeti akadémia tagjai lehetnének. S zenész a kabóca vagy a tücsök? Szobrászok a termeszek?
midnight coder 2015.05.30. 17:24:09
De valójában a mű létezik és a befogadó. Az, hogy a mű hogyan készült és ki által, és hogy az illető miket gondolt közben, érdektelen.
bölcsbagoly 2015.05.30. 17:26:39
DarthVader 2015.05.30. 18:02:36
Mitől festmény egy mázolmány? attól, hogy azt mondja rá emberek egy csoportja, hogy festmény. (attól még emberek sokkal nagyobb csoportja mondhatja rá, hogy mázolmány, de az már kritika.) Úgyhogy ha a majom által alkotott képre emberek csoportja hajlandó azt mondani, hogy festmény - pl. akkor, ha nem tudja, hogy majom készitette, márpedig akkor egészen rangos műitészek hajlandók r azt mondani - akkor az bizony festmény :)
Egyébként ha tényleg etológusként mondod, akkor hogyan tudod ex cathedra kijelenteni, hogy a majom nem akart kifejezni semmit? Pont neked kellene tudnod, mennyire komplex a főemlősök gondolkodása :)
bölcsbagoly 2015.05.30. 18:13:14
élhetetlen 2015.05.30. 18:22:34
bölcsbagoly 2015.05.30. 18:50:56
élhetetlen 2015.05.30. 19:41:05
bölcsbagoly 2015.05.30. 19:46:58
ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2015.05.30. 22:56:20
Megpróbálok nagyon pontosan fogalmazni.
A "művészetről" két jelentésben lehet beszélni (ezeket keverni szokták egymással). Az egyik magáról a tevékenységről, és a fogyasztásról szól. Arról, hogy vannak a világban olyan tárgyak (képek, zeneművek, könyvek, szobrok, filmek, stb.) amelyek művészi tárgyakként funkcionálnak. Ezért is készítik őket, illetve e célból mutatják be őket, és/vagy fogyasztják, élvezik őket.
A szó másik jelentése a "minőség"-el kapcsolatos. A gyakorta hallott "ez nem művészet" mondat nem azt akarja jelenteni, hogy a művészi "tárgy" a fent említett funkcionális értelemben nem műtárgy, hanem azt, hogy művészi- esztétikai minőség szempontjából nem elég jó.
Na most, ha ezt tudjuk, akkor sokkal könnyebb (de még mindig nehéz) válaszolni a "mi a művészet" kérdésre. Anélkül, hogy erre én most itt teljes körű, kifejtő, és magyarázó választ adnék (eléggé hosszú lenne), röviden: A fogalom funkcionális értelmében (lásd a 2. bekezdésem) minden művészet, ami akként funkcionál.
Természetesen a fogalom minőségi értelmezése sokkal nehezebb. Mi mondható erről? Én magam is "csapongok" a "minden mehet", a minden jó, ami valakinek tetszik, és aközött a válasz között, hogy a művészetben lehet, és érdemes kitalálni, és használni olyan minőségjellemzőket, amelyekre támaszkodva értékelünk. Lehetséges az is, hogy az első vélemény (a minden mehet) nem is mond ellent a másodiknak. Talán akkor nem mond neki ellent, ha csak azzal foglalkozunk, ami nekünk tetszik, és nem pazaroljuk az energiáinkat a nekünk nem tetsző művekkel/alkotóikkal való perpatvarra. Ha belenyugszunk abba, hogy ez a dolog ilyen, ez nem holmi egzakt szabályok, és szilárd tények által leírt, vagy levezetett objektív törvényszerűség, hanem - legalábbis a tetszés, és a szórakoztatás ami pedig a művészet fő funkciója - befogadásilag nagyon szubjektív jellegű dolog. És akkor ezt tudva, azért kereshetünk magunknak olyan esztétikai támpontokat, amelyekre támaszkodva mégiscsak megerősíthetjük, és igazolhatjuk a saját művészi ízlésünket.
Én legalábbis már régóta így gondolom ezt, és így is teszem.
Ilyenkor (művészetértelmezés- témában) szoktam ajánlani egyik kedvenc tulajdonképpen avantgárd versemet a zseniális Karinthy Frigyestől:
epa.oszk.hu/00000/00022/00071/02095.htm
Karinthy itt annak a felét mondja el versben, amit én fentebb. Az a jó benne, hogy ezt versben, vagyis a művészet eszközeivel teszi, és ez által ez a vers mintegy idézőjelbe teszi önmagát is. Hiszen arról ír, hogy "minden művészet" (Karinthyi itt nem tisztázza a szó kétféle értelmét, de minőségről van szó), de ugyanakkor ezt mégsem egy silány versben, hanem egy "nagyon jó minőségű", művészi versben mondja el.
FMR 2015.06.04. 21:37:56
ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2015.06.05. 15:12:34
Konkrétabban: Az, hogy Congo fetményei műfaji értelemben művészetnek számítanak-e, azt mindenkinek magának kell eldöntenie. Nekem (Picassonak, Dalinak, stb.) azok, mert hiszen jól festett, vagy egyáltalán: _festett_, vagyis olyat csinált, amit tipikusan a festőművészek szoktak. Ez a két körülmény számomra már bőven kimeríti a művészet (mint műfaj) fogalmát, és definícióját.
Akinek meg nem teszik a festészete, vagy úgy tartja, hogy a művészi műfajnak mindenféle, ennél sokkal szigorúbb kritériumai kell legyenek, akkor az ne tartsa művészetnek. Na és akkor mi van?
FMR 2015.06.05. 23:04:08
ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2015.06.06. 10:03:12